Vahva Selkä

Selkäkivun ilmenemismuodot vaihtelevat ihmisestä toiseen, eikä kaikkia selkäkivun muotoja ole mahdollista ehkäistä ja siksi onkin vaikea ilman tarkempaa tutkimusta selvittää kipujen aiheuttaja.

Selkäkivun usein vaikuttaa työpaikan olotilat ja työn rasitteet. On monia töitä, joissa fyysinen rasitus on jatkuvasti läsnä: paljon nostelua, kantamista, jaloilla olemista jne. Toisaalta myös istumatyö rasittaa selkää, etenkin jos ryhti on huono ja henkilö pysyy paikoillaan suuren osan päivästä. Huono työpiste-ergonomia, työjalkineet. 

Elämäntavat.

Tupakointi voi laukaista jatkuvan yskän, joka rasittaa lanteiden lihaksia ja sitä kautta selkää.

Ylipaino rasittaa selkää, sillä ylimääräiset kilot aiheuttavat painetta selässä. 

 

Selän kannateltava taakka on suurempi, joten se rasittuu helposti. Stressi on yleinen selkäkivun aiheuttaja, ja stressiä voi esiintyä niin kotona kuin töissäkin. Kun olet stressaantunut, ovat lihakset jäykkinä ja jännittyneinä, ja kehität painetta selkään.

Selkäranka on rakenteeltaan monimutkainen, monien pienien lihaksineen, nikamien välissä ja näin ollen herkkä erillisille kivuille. Tärkeää kuitenkin on ennaltaehkäisevänä pitää huolta selän lihaksistosta.

Hieronnalla pystytään vaikuttamaan lihasten jännitykseen.

Merkittäviä tuloksia saadaan myös akupunktiolla ja kuppauksella.

Tärkrää: - LIIKUNNALLA on erittäin suuri merkitys selkäkipujen hoidossa.

 

Niska-hartiahieronta lievittää lihasjännityksiä ja rentouttaa kehoa ja mieltä. Yleisimpiä niskan ja hartioiden alueen jännityksiä aiheuttavia tekijöitä ovat virheelliset ja yksipuoliset työskentelyasennot, jotka rajoittavat lihasten verenkiertoa.

Niska-hartiahieronta sopii rentouttavaksi hoidoksi etenkin istumatyötä tekeville.

Puolenkin tunnin hieronta virkistää ja vapauttaa energia!